آموزش ها وب سایت

چرا امنیت سایت مهم است؟

نویسنده: کارشناس تولید محتوا 2024/03/11 2 نظر
چرا امنیت سایت مهم است؟

امنیت سایت در واقع به اقداماتی گفته می‌شود که با انجام آن شما ضریب امنیتی سایتتان را بالا می‌برید و نفوذ به آن را تا حدامکان کمتر می‌کنید. البته در نظر داشته باشید که این امنیت سایت به موارد بسیار دیگری نیز بستگی دارد که باید به آن‌ها توجه کافی داشته باشید.

امنیت سرور، امنیت شبکه، امنیت اینترنت، امنیت سیستم عامل، امنیت نرم افزار و بسیاری از موارد دیگر نقش مهمی در زیرساخت‌های امنیت یک سایت دارد. بر فرض که شما تمامی مراحل زیرساختی سایتتان کامل و جامع انجام شده است و مشکلی در امنیت سایت شما وجود ندارد اما باز هم ممکن است که تحت شرایط خاصی سایت شما دچار مشکل شود که باید راه‌های مقابله با آن را بدانید.

با توجه به این که بحث درباره امنیت سایت ها بسیار بالاست و موارد زیادی وجود دارد سعی برآن داریم که تمامی موارد را به صورت منظم و خلاصه برای شما شرح دهیم.

به طورکلی امنیت سایت چیست؟

به شرایطی گفته می‌شود که سایت شما هم‌زمان با خدمات‌دهی معمول و مورد نیاز، بالاترین سطح امنیتی را داشته باشد و از نظر آسیب‌پذیری در پایین‌ترین سطح ممکن باشد. این امنیت به موارد زیادی بستگی دارد که باید رعایت شود .

چرا امنیت سایت مهم است؟

امنیت سایت بسیار موضوع مهمی است، برای بقا و ارزش کسب و کار و نیز حفظ اعتبار مراقب آن باشید.  متاسفانه بسیاری از صاحبان کسب و کار به مسئله امن بودن سایت توجهی ندارند. تصور آن‌ها بر این اساس است که اگر سایتشان هک نمی‌شود پس امنیت خوبی دارد.

اما به این مسئله توجه چندانی نمی‌شود که اگر تابه‌حال مورد تهاجم قرار نگرفته‌اند ولی ممکن است با اولین حمله آسیب‌های جدی را تجربه کنند. امنیت کامل یک سایت زمانی مشخص می‌شود که مورد تهاجم قرار بگیرد البته این هم احتمالا دو نتیجه خواهد داشت. اگر امنیت سایت شما به طور صحیح تامین شده باشد با مورد حمله قرار گرفتن هیچ آسیبی نمی‌بیند اما اگر موارد ایمنی سایت تامین نشده باشد ضریب آسیب پذیری سایت به شدت بالا می‌رود.

اما یادتان باشد که با وجود تامین موارد امنیتی باز هم ممکن است در بعضی مواقع با برخی حملات سایت مورد تهدید قرار بگیرد و امکان نفوذ در آن وجود داشته باشد. نوع و تعداد حملات و هک های مختلف بسیار زیادی وجود دارد که مقابله با تمامی آن‌ها کاری دشوار و اقداماتی جدی و دائمی را طلب می‌کند. پس سعی کنید به طوراستاندارد موارد ایمنی سایتتان را رعایت کنید.

امنیت سایت

هاست امن تهیه کنید.

سعی کنید هاست سایت خود را از فروشگاه های معتبر و قابل اعتماد تهیه کنید. هاست به‌عنوان میزبان سایت شما از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. استفاده از سیستم‌های آنتی ویروس، آنتی شلر، آنتی اسپم، فایروال سخت افزاری و نرم افزاری و کانفینگ حرفه‌ای و اصولی سرور، نقش اساسی در برخورد با حملات را ایفا می‌کنند. به طور کلی امنیت یک سایت وابسته به تمامی مواردی است که گفته شد پس در خرید هاست خود بسیار دقت کنید.

استفاده از اینترنت امن

معمولا ارتباط بین سایت‌ها و کاربر یک ارتباط دو طرفه بوده که از طریق اینترنت انجام می‌شود. به‌ عنوان مثال برای ورود به صفحه ای خاص در سایت، ثبت نام و یا موارد دیگر باید درخواستی از سمت کاربر به سایت ارسال شود تا درسریع ترین زمان ممکن پاسخ مناسب به کاربر داده شود. در هنگام ورود به یک سایت اگر در مسیر درخواست شنودی انجام شود اطلاعات کاربری به راحتی سرقت می‌شود. حال اگر این اتفاق برای رده بالاتر یعنی مدیر سایت بیفتد اتفاق فاجعه باری می افتد چرا که تمامی امنیت سایت مورد تهدید قرار می‌گیرد پس برای جلوگیری از این اتفاق باید تا حدالامکان از ارتباطی امن و محدود شده استفاده کنید.

استفاده کردن از اینترنت عمومی که معمولا کنترلی بر روی آن صورت نمی‌گیرد می‌تواند خطرناک باشد. توجه کنید که اگر از اینترنت شخصی هم استفاده می‌کنید موارد امنیتی را رعایت کنید تا دچار مشکل نشود. با توجه به این که معمولا اینترنت در کشور ما از طریف ADSL و هدایت آن‌ها از طریق مودم انجام می‌پذیرد، اتصال اکثر دستگاه‌ها به اینترنت از طریق مودم است پس باید تمهیدات خاصی را برای جلوگیری از هک شدن انجام دهید .

استفاده از ضد بدافزارهای قدرتمند و معتبر

این بخش در واقع از اصول بخش قبلی پیروی میکند اما تفاوت‌هایی نیز دارد. استفاده از آنتی‌ویروس و فایروال‌های قدرتمند و معتبر و اصل از اساسی‌ترین مواردی است که یک وبمستر باید به آن توجه کند. حتی اگر تمامی شرایط دیگر را رعایت کنید و به این موضوع اهمیت ندهید دچار مشکلات فراوانی خواهید شد. محصولات امنیتی زیادی در این زمینه عرضه شده‌اند مانند محصولات شرکت eset و Kaspersky.

اگر قادر به تهیه لایسنس نیستید، این محصولات امنیتی دارای بازه محدوده Trial نیز هستند که میتوانید از آن‌ها استفاده کنید.

تعیین رمز عبور قدرتمند و حفاظت از آن

احتمالا برای شما نیز پیش آمده است که نسبت به رمز عبور خود کم اهمیت هستید و به‌عنوان آخرین موضوع به آن فکر می‌کنید. اما رمز عبور جزو مهم‌ترین عواملی است که در امنیت سایت باید به آن توجه کنید. سعی کنید رمز خود را به گونه‌ای انتخاب کنید که به راحتی قابل دسترس نباشد. در رمز عبور خود از 8 کاراکتر شامل حروف انگلیسی، اعداد و نشانه های نگارشی استفاده کنید تا امکان دستیابی به آن کمتر باشد. بحث دیگر تغییر رمز عبور پس از مدت زمانی مشخص است. به‌عنوان مثال هر 3 ماه رمز خود را تعویض کنید تا از نفوذهای احتمالی جلوگیری کنید.

بروزرسانی امنیتی و بررسی مشکلات گزارش شده

کسی که به‌عنوان مدیر امنیتی سایت فعالیت می‌کند باید همیشه از آخرین اخبار رویدادهای امنیتی و بروزرسانی های حوزه امنیت اطلاع داشته باشد. در بسیاری از مواقع دیده شده که همین موارد کوچک خسارات جبران ناپذیری به سایت ها وارد کرده است.

غالبا تمامی شرکت‌های بزرگ و یا مراجعی که محصولی را ارائه میدهند وظیفه دارند که اگر درباره محصول آن‌ها گزارشی منتشر می‌شود سریعا پیگیری نمایند و مشکل را در اسرع وقت حل نمایند. در این مواقع اگر مدیر امنیت سایت هوشیار باشد و تمامی راهکارها را بشناسد با رفع به موقع مشکل از بروز بسیاری از مشکلات امنیتی جلوگیری می‌کند.

توجه داشته باشید که حتی قوی‌ترین سایت‌ها نیز در برابر بعضی ازحملات امنیتی آسیب‌پذیر هستند و باید بلافاصله نسبت به باگ خود اقدام کنند. پیگیری روزنامه و اخبار و عضویت در کانالی که از محصولات آن استفاده می‌کنیم می‌تواند راهکار مناسبی برای اطلاع سریع و عملکرد به موقع باشد.

 

کلام آخر

موارد بسیار زیادی در مورد امنیت سایت وجود دارد که شما باید به آن توجه کنید که ما چند نمونه مهم آن را برایتان شرح دادیم. توجه داشته باشید که تمامی اقدامات امنیتی سایت باید رعایت شود و فقط با رعایت بخشی از آن نمیتوانید ادعا کنید که سایتی با امنیت بالا دارید. سعی کنید دانش خود را در این باره افزایش دهید و از متخصصان این حوزه کمک بگیرید.

متخصصان آژانس دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات بعلاوه به شما کمک می‌کنند تا سایتی ایمن و به‌روز را داشته باشید. جهت ارتباط با متخصصان بخش امنیت سایت بعلاوه می‌توانید  از طریق سایت Bealaveh.com و نیز از طریق پیج اینستاگرام Bealaveh با ما در ارتباط باشید .

2 پاسخ به “چرا امنیت سایت مهم است؟”

  1. امید ایمانی گفت:

    کاش مقاله یا راهنمایی چیزی داشتید برای کسی که میخواد امنیت سایت رو یاد بگیره یا راه اولیه رو میگفتید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *